Pages

Thursday 3 December 2009

Bertaubatlah, tunggu apa lagi?



Yang paling berguna bagi manusia adalah ketaatannya kepada Tuhannya. Yang paling membahayakan dirinya adalah berbuat maksiat kepada Tuhannya. Tiada yang lebih berbahaya bagi manusia, di dunia dan akhiratnya daripada dosa-dosa dan kesalahannya. Bahkan dosa dan kesalahan itu juga berbahaya bagi seluruh masyarakat, tidak bagi orang yang berdosa sahaja. Seperti firman Allah SWT :
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لاَ تُصِيْبَنَّ الَّذِيْنَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً

"Dan peliharalah dirimu daripada pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim sahaja di antara kamu".

Bahkan dosa dan kesalahan itu juga berbahaya bagi lingkungan juga: daratan dan lautan. Haiwan dan tetumbuhan, juga bagi keseimbangan seluruh kosmos. Seperti kita baca tentang lubang "ozon", dan sebagainya.

Seperti kita telah ketahui, seluruh anak Adam pernah melakukan dosa, dan sebaik orang yang mekukan dosa adalah mereka yang bertaubat. Di antara bentuk rahmat Allah SWT bagi manusia adalah dengan memberi mereka "pencuci--pembersih" ini. Iaitu taubat yang boleh mencuci diri mereka setiap kali mereka tergelincir, dan saat unsur tanah lebih menguasainya daripada pada unsur ruh.

Seluruh manusia memerlukan taubat, sesuai dengan kadar kehalusan perasaannya. Perasaan kurang melakukan hak Allah SWT, dan kurang dalam menunaikan hak manusia, serta perasaan perlu akan taubat.



Taubat adalah keperluan individu juga masyarakat, daripada dosa-dosa sosialnya. Seperti tidak menjalankan syari`ah Allah SWT, tidak melaksanakan amar makruf dan nahi munkar, membolehkan keterlanjangan, minuman keras, riba yang telah diperangi Allah SWT dan Rasul-Nya, keluar daripada persatuan, mengikuti dorongan untuk pecah dan berselisih, loyal kepada selain Allah SWT, atau juga memberi keutamaan kepada musuh-musuh Allah, lemah dan mengajak damai kepada pihak yang sedang terus merampas tanah dan kehormatan umat Islam ......... seluruh hal ini diminta oleh masyarakat agar ia mintakan taubat kepada Allah SWT serta kembali kepada-Nya.

Sebahagian manusia ada yang beranggapan bahawa dosa hanya terhad pada berzina, minum-minuman keras dan sejenisnya. Sementara mereka melalaikan dosa yang lain, seperti dosa yang berkaitan dengan hak-hak manusia, kehormatannya, serta kebebasannya. Atau yang berkaitan dengan pencemaran lingkungan dan merosak kehidupan.

Sebahagian manusia ada yang engkau lihat ia solat di masjid, membaca al Quran, bertasbih setiap hari seratus kali, serta melakukan umrah setiap bulan Ramadhan. Namun demikian, ia melakukan dosa-dosa yang besar, atau turut membantu dosa itu. Seperti pemalsuan hasil pilihanraya, melanggar kebebasan masyarakat, dan hak-hak asasi manusia, menerima suap dengan nama hadiah, memudahkan impor bahan-bahan makanan yang sudah rosak, atau tercemari radiasi, atau daging yang terkena virus, atau memuji pemerintah yang zalim, serta membela mereka di hadapan masyarakat.



Di antara manusia ada yang melakukan pencemaran alam sekitar, merosaknya serta menghancurkannya, dengan cara yang tidak diridhai Allah SWT, Rasul-Nya dan kaum mukminin. Namun ia tidak menganggap itu sebagai dosa dan kemaksiatan yang mesti dimintakan taubat dan istighfar atasnya.

Ramai dosa dan kesalahan yang dilakukan oleh ramai manusia, dengan tanpa sedar, kerana kebodohan mereka atau hati mereka yang beku, atau tidak mereka melihat. Terutama jika dosa itu adalah dosa batin dan kemaksiatan hati, yang tidak diketahui oleh ramai manusia.



Bahtera penyelamat bagi manusia daripada perkara ini adalah: dengan bertaubat kepada Allah SWT dengan taubat umum dan menyeluruh, daripada dosa yang ia ketahui dan yang tidak disedari. Kerana dosa yang ia tidak ketahui lebih banyak daripada yang diketahui. Dan ketidak tahuannya itu tidak boleh membebaskannya daripada pertanggungjawapan atas dosa itu, jika ia mempunyai kesempatan untuk mengetahuinya, dan ia berdosa dengan tidak mencari ilmu dan tidak menjalankannya. Dengan itu dosanya menjadi lebih berat lagi. Dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban: bahawa Rasulullah Saw bersabda:
الشِّرْكُ فِى هَذِهِ الأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِيْبِ النَّمْلِ ، فَقَالَ أَبُوْ بَكْرٍ : فَكَيْفَ الْخَلاَصُ مِنْهُ يَا رَسُوْلَ اللهِ ؟ قَالَ : أَنْ تَقُوْلَ : اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوْذُبِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ وَأَنَا أَعْلَمُ ، وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لاَ أَعْلَمُ

"Kemusyrikan dalam umat ini lebih tersembunyi daripada langkah semut. Abu Bakar berkata: bagaimana menyelamatkan diri daripadanya, wahai Rasulullah Saw ? Rasulullah Saw bersabda: iaitu dengan membaca: Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada menyekutukan Mu dan aku mengetahuinya, dan aku mohonkan ampunan atas apa yang aku tidak ketahui dan tidak aku sedari ".

Ini adalah permintaan taubat atas dosa yang diketahui Allah SWT dan tidak diketahui hamba.

Dalam hadith sahih daripada Rasulullah Saw , bahawa beliau berdoa setelah shalat beliau:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى خَطِيْئَتِى وَجَهْلِى ، وَإِسْرَافِى فِى أَمْرِى ، وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّى ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى جِدِّى وَهَزْلِى ، وَخَطَئِى وَعَمَدِى ، وَكُلَّ ذَلِكَ عِنْدِى ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ ، وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ ، وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّى ، أَنْتَ إِلَهِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ

"Ya Allah, ampunilah kesalahanku dan kebodohanku, serta sikap keterlampauanku dalam urusanku. Dan apa yang Engkau lebih tahu daripadaku tentangnya. Ya Allah ampunilah seriusku dan lawakku, ketidak sengajaan dan kesengajaanku, dan seluruh apa yang ada padaku. Ya Allah, ampunilah apa yang aku dahulukan dan apa yang aku mundurkan, apa yang aku sembunyikan dan apa yang aku umumkan, dan apa yang Engkau lebih tahu daripadaku. Engkau Tuhanku, tiada tuhan selain Engkau ".

Dalam hadith lainnya:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى ذَنْبِى كُلَّه ، دِقَّهُ وَجِلَّهُ ، خَطَأَهُ وَعَمَدَهُ ، سِرَّهُ وَعَلاَنِيَّتَهُ ، أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ

"Ya Allah, ampunilah dosaku seluruhnya, kecil dan besarnya, tidak sengaja dan sengajanya, sembunyi dan terang-terangannya, awal serta akhirnya ".

penyeluruhan dalam doa ini bermaksud agar taubat itu boleh mencakup dosa yang diketahui hamba dan yang tidak diketahuinya.

 Hai orang yang meninggalkan Allah SWT, sudah datang waktunya bagi kamu untuk kembali kepada-Nya
 Hai orang-orang yang lalai akan akhirat, sudah datang waktunya bagi kamu untuk sedar
 Hai orang-orang yang lupa akan kematian, telah datang waktunya bagi kamu untuk mengingat kematian itu
 Hai orang-orang yang mabuk dan cinta dunia, sudah datang waktunya bagi kamu untuk terjaga
 Hai orang-orang yang senang bermain-main, sudah datang waktunnya bagi kamu untuk bersungguh-sungguh
 Hai orang-orang yang terus melakukan maksiat, telah datang waktunya bagi kamu untuk bertaubat.



Bertaubatlah, selama pintu masih terbuka dan belum ditutup, selama kesempatan masih ada sebelum hilang, dan selama masih ada umur sebelum datang ajal:
مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِىَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُوْلُ رَبِّ لَوْ لاَ أَخَّرْتَنِى إِلَى أَجَلٍ قَرِيْبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِّنَ الصَّالِحِيْنَ * وَلَنْ يُؤَخِّرً اللهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا ، وَاللهُ خَبِيْرٌ بِمَا تَعْمَلُوْنَ

"Sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku boleh bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh? Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan".

Ya Allah, berilah taubat kepada kami, sesungguhnya Engkau adalah Maha Pemberi taubat dan Maha Penyayang, dan ampunilah dosa kami, dan Engkau adalah Maha Agung dan Maha Bijaksana:
رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ، وَمَا لِلظَّالِمِيْنَ مِنْ أَنْصَارٍ * رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِىْ لِلإِيْمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ، رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوْبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سّيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأَبْرَارِ * رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الٍمِيْعَادِ

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya barangsiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tiada bagi orang-orang yang zalim seorang penolong pun. Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (iaitu): Berimanlah kamu kepada Tuahnmu, maka kamipun beriman. Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami beserta orang-orang yang berbakti. Ya Tuhan kami, berikanlah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji".



Catatan dari kitab:
Dr. Yusuf al Qaradhawi - Tuntutan Bertaubat Kepada Allah SWT

No comments:

Post a Comment