Pages

Friday 1 July 2011

Qada’ dan Qadar



Adakah apa yang terjadi pada manusia di dunia ini telah termaktub sejak azali lagi, kematian, rezeki, kejaan, kegagalan, kebahagiaan, kesensaraan, adakah kita ahli syurga atau neraka…. Jadi apa nilai usaha manusia kalau begitu?. Adakah doktor mampu menyelamatkan nyawa mereka yang ditimpa kemalangan?. Adakah kesungguhan, kerja yang berterusan, pengurusan perniagaan yang baik, pertanian yang baik mampu menambahkan rezeki ataupun rezeki kita sudah ditetapkan kadarnya… sama ada kita bekerja atau tidak?

Soalan-soalan diatas adalah soalan yang telah didengar sejak zaman –berzaman anda ingin tahu jawapan teruskan membaca….

1. Sesunggguhnya apa yang ada di dalam ala mini semua telah tertulis . ini adalah perkara yang sudah diketahui dalam agama dan tiada keraguan padanya, walaupun kita tidak mengetahui bagaimana ia ditulis, bentuk tulisannya, semua kita mengetahui bahawasanya Allah yang mencipta seluruh alam, samaada langit atau bumi, beku atau hidup, semuanya mengikut takdir yang ditetapkan sejak azali lagi. Allah mengetahui setiap perkara dan mengetahui bilangan-bilangannya. Sesungguhnya setiap apa yang terjadi dialam yang luas ini mengikut kehendak dan ilmu Allah, firman Allah:
وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِن قُرْآنٍ وَلاَ تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاء وَلاَ أَصْغَرَ مِن ذَلِكَ وَلا أَكْبَرَ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

Bermaksud: Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari Al Qur'an dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarrah (atom) di bumi ataupun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh). (surah yunus: 61)

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

Bermaksud: Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)" (surah al-an’am:59)

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

Bermaksud: Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (surah al-hadid: 22)

2. Ilmu Allah yang menyeluruh, ditel, ketetapan yang sempurna terhadap semua perkara dan kejadian sebelum ia berlaku tidak menafikan kesungguhan dalam kerja dan pergantungan dengan sebab.



Sebenarnya, sebagaimana Allah yang menetapkan apa yang terjadi, begitu juga Allah menetapkan sebab kejadian itu, sebagaimana Allah menetapkan natijah begitulan Allah menetapkan penyebabnya, Allah tidak menulis seseorang yang mahu kejayaan ia boleh mencapainya dengan apa-apa cara sekalipun, tetapi Allah menulis kejayaan boleh dicapai dengan cara kesungguhan, kemahuan yang tiggi, usaha, kesedaran , kesabaran dan sebab-sebab lain yang membwa kepada kejayaan. Kedua-dua sebab dan musabab telah tertulis disisi Allah.

Ketika mana Nabi Muhammad S.A.W ditanya tentang ubat dan sebab penyenbuhan yang biasanya tidak digemari, apakah ianya menolak ketentuan Allah, Nabi menjawab: ia juga ketentuan Allah. (riwayat Imam Ahmad, Ibnu Majah, At-Tarmizi yang mengatakan ia hadis hasan).

Ketika mana satu wabak di Negara Syam Saidina Omar bersama ahli-ahli mesyuaratnya yang adil telah menetapkan supaya ia bersama orang-orang muslimin keluar daripadanya, kemudia ada sahabat yang bertanya: wahai Amirul Mukminin adakah kita dari takdir Allah? Saidina Omar berkata: ia kita lari dari takdir Allah kepada takdir Allah. Adakah kamu tidak lihat jika ada dua kawasan tanah, salah satunya subur dan satu lagi tandus, jika kita bertani ditanah yang subur kita bertani dengan ketetapan Allah, jika kita bertani ditanah yang kontang kita bertani dengan ketetapan Allah.

3. Sesungguhnya takdir adalah perkara yang ghaib dan tersenbunyi, kita tidak mengetahui suatu ketetapan melainkan selepas ia terjadi, adapun sebelum ia terjadi kita disuruh mengikut sunnah alam, Allah menyuruh kita berusaha untuk dunia dan agama kita.

Sunnah Allah di muka bumi dan agama islam menuntut kita berusaha untuk mencapai sesuatu seperti mana yang dilakukan oleh manusia yang paling kuat imannya dengan Allah, Daqa’ danQadarnya iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Nabi semasa perperangan ia telah membuat persiapan untuk terteranya, menhantar perisik, memakai kelengkapan perang dan pelbagai langkah lagi yang menunjukkan Nabi sendiri berusaha untuk Berjaya.

4. Keimanan terhadap qada’dan qadar sebenarnya tidak menafikan kerja, usaha , kesungguhan dalam mencapai apa yang kita cita-citakan, ia juga tidak menghalang kita dari ditimpa apa yang kiata tidak suka, tidak layak seseorang mengatakan “ini adalah takdir Allah” melainkan setelah ia berusaha dan bersungguh-sungguh.

Sesungguhnya hasil dari keimananterhadap Qada’ dan Qadar ia akan mengelakkan perasaan putus asa setelah gagal walaupun berusaha bersungguh-sungguh, menjadikan seseorang berani walau dalam keadaan yang bahaya, sabar ketika mana ditimpa musibah dan redha dengan rezekinya yang halal walau sedikit.

Ia akan berkata: Allah tidak akan menimpakan bencana melainkan ia sudah ditakdirkannya – semuanya ketetapan Allah, ai melakukan apayang ia mahu – berkata kepada pemimpin yang zalim: kamu tidak boleh menghalang rezeki yang telah ditetapkan kepadaku dan tidak boleh mempercepatkan ajalku. Seperti mana firman Allah:

ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاساً يَغْشَى طَآئِفَةً مِّنكُمْ وَطَآئِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَل لَّنَا مِنَ الأَمْرِ مِن شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ يُخْفُونَ فِي أَنفُسِهِم مَّا لاَ يُبْدُونَ لَكَ يَقُولُونَ لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ مَّا قُتِلْنَا هَاهُنَا قُل لَّوْ كُنتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَلِيَبْتَلِيَ اللّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحَّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

Bermaksud:Kemudian setelah kamu berdukacita (setelah kalah perang), Allah menurunkan kepada kamu ketenangan (berupa) mengantuk yang dirasai segolongan dari pada kamu, sedang segolongan lagi telah diragukan oleh diri mereka sendiri, mereka menyangka sesuatu yang tidak benar terhadap Allah seperti sangkaan jahiliyah. Mereka berkata: "Apakah ada bagi kita sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini?". Katakanlah: "Sesungguhnya urusan itu seluruhnya di tangan Allah". Mereka menyembunyikan dalam hati mereka apa yang tidak mereka terangkan kepadamu; mereka berkata: "Sekiranya ada bagi kita walau sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini, nescaya kita tidak akan dibunuh (dikalahkan) di sini". Katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh". Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati. (surah ali imran: 154)



Sesungguhnya qada’ dan qdar jika diimani dengan pemahaman yang benar, kita mampu membentuk satu ummah yang tekun, rajin dan bersungguh-sungguh dalam membina sejarah ketamadunan dunia.

No comments:

Post a Comment