Pages

Saturday 20 June 2009

KAFIR MENGKAFIR






Kita tidak boleh mengkafirkan seorang muslim yang berikrar dengan dua kalimah syahadah, malaksanakan tuntutan - tuntutan keduanya dan menunaikan perkara fardhu dengan berdasarkan pendapat dan maksiat yang dilakukannya .
Melainkan :
- Ia berikrar dengan mana - mana kalimah kekufuran .
- atau ia menginkari suatu yang pasti dalam ugama .
- atau ia mendustai ayat Al quran yang terang dan jelas .
- atau ia menafsirkan Al quran dengan penafsiran yang tidak bertepatan dengan uslub
bahasa arab .
- atau ia beramal dengan amalan yang tidak ada perkiraan lain kecuali kufur ”.


Kafir mengkafir adalah fenomena ngeri yang memberi kesan mendalam terhadap kejernihan perpaduan ummah . Melontar tuduhan melulu , sipolan kafir dan sipolan kafir adalah jenayah besar dalam Islam . ( mengkafirkan seorang muslim menyebabkan kufur kepada Allah )

من كفر مؤمنا فقد كفر و من لم يكفر الكافر فقد كفر و من شك فى كفر الكافر فقد كفر
( أو كما قال )

" Barangsiapa mengkufurkan mu'min maka sesungguhnya ia kafir dan barangsiapa yang tidak mengkafirkan orang kafir maka sesungguhnya ia kafir dan barangsiapa syak pada kekufuran orang kufur maka ia kafir . "

Seseorang muslim yang melakukan maksiat tidak sepantasnya dituding kafir kepadanya melainkan maksiat itu tiada ta'wil lain melainkan kufur . Seperti sembah berhala. Kerana maksiat , selama mana tidak sampai keperingkat syirik , masih terbuka pintu keampunan buatnya .

Muslim menjadi kufur apabila :
1. Mengaku kafir dan mengutarakan kalimah - kalimah kufur dalam keadaan sedar .
2. Menginkari perkara yang pasti dalam ugama . seperti menginkari wajib solat , haram
zina dan sebagainya .
3. Mendustai lafaz makna qurani yang jelas , seperti menginkari nabi - nabi yang disebut
oleh Allah dalam quran secara jelas seperti Nabi Allah Ibrahim , Isa , Musa dan lainnya
( A’laihimus Solatuwassalam )

4. Tafsir yang bhatil .
- menghalalkan yang haram
- mengharamkan yang halal

Firman Allah swt .

و لا تقولوا لما تصف ألسنتكم الكذب هذا حـلال و هذا حرام لتفـتروا على الله الكذب إن الذين يفـترون على الله الكذب لا يـفـلـحـون

“ Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut - sebut oleh lidahmu secara dusta " ini halal dan ini haram " untuk mengada - adakan kebohongan terhadap Allah . Sesungguhnya orang yang mengada - adakan kebohongan terhadap Allah tiadalah beruntung ."

( An Nahl 116 )

5. Beramal dengan amalan yang tiada ta'wil lain melainkan kufur . seperti lari kepada golongan kuffar dan menolong mereka untuk menentang Islam .

Firman Allah swt .

يأ يـها الذين ءامنوا لا تتخـذوا الـيـهود و الـنـصـرى أولـيـاء بعـضـهم أولـيـاء بـعـض ومن يتولهم منكم فإنـه منهم إن الله لا يهـدى الـقـوم الـظـالمـيـن

" Hai orang - orang beriman , janganlah kamu mengambil orang - orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin - pemimpin mu . Sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka . sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang - orang dholim . "

( Al Maidah 51 )

Diadaptasi dari blog Ust Nasruddin Tantawi

No comments:

Post a Comment