Pages

Saturday 27 June 2009

TINGGAL DI TEBING YANG CURAM

tengah tengok-tengok internet malam ni, terjumpa cerita pasal Bandar-bandar cantik di dunia ni, antaranya adalah bandar-bandar yang berada di tebing yang curam. Macam mana lahmanusia boleh terfikir nak buat rumah dekat kawasan macam ini

Antara bandar yang pelik tu adalah Ronda (Spain) Terletak didaerah pegunungan di ketinggian 750 meter diatas permukaan laut. Ronda terletak di di propinsi Malaga diatas tebing curam berkedalaman 100 meter yang bernama " El Tajo " bandar Ini di bangunkan pada abad ke-18.




Bonifacio (Corsica): 70 meter Diatas Laut Mediterania Bonafacio terletak di selatan pulau Corsica merupakan kawasan penduduk terpadat di pulau tersebut. bandar ini terletak di tebing yg berketinggian 70 meter di atas permukaan laut yang dinamakan 'white limestone cliffs', diterpa angin dan gelombang dari laut mediterania.




Castellfolit de la Roca (Spain): 50 meter diatas Tebing Batu Yang Terjal, bandar ini dikelilingi oleh sungai Fluvià dan Toronel.




Santorini (Greece): 300 meter diatas permukaan laut(high Paradise) Terletak di 200 km sebelah selatan dari pulau utama di yunani, pulau ini terbentuk akibat letusan gunung api.




Manarola (Italy): Kota yang Paling Berbahaya Di Itali Kota ini sangat menyeramkan karna terletak di tebing yang curam dan terjal. kota ini telah dibangun sejak zaman romawi kuno.



Indahnya pemandangan di bandar-bandar ni, ini membuatkan aku nak tak sabar nak pergi melancung cuti-cuti ni,tapi gerun jugak kalau tinggal dekat Bandar macam ni.

No comments:

Post a Comment