Pages

Monday 20 June 2011

Adakah Perkataan " Kalaulah Tidak Kerana Nabi Muhammad S.A.W Maka Allah Tidak Akan Menciptakan Semua Mahkluq" dibenarkan?




Asal kepada lafaz2 seseorang itu tidak membawa makna yang berlawanan dengan aqidah muslim, tidakboleh kita mengatakan kafir, fasik, sesat dan bid'ah. Sesungguhnya keislaman seseorang itu adalah tanda yang kuat keatas akidahnya, tidak boleh kita melihat kata-kata seseorang itu secara zohirnya sahaja sehingga kita menghukum dia sebagai kafir atau fasiq. Itu adalah qaedah umum yang mesti difahami supaya tidak menghukum orang lain dengan apa yang kita dengar, sebagai contoh seseorang muslim mengakui bahawa Nabi Isa boleh menghidupkan orang mati, tetapi ai berlaku dengan izin Allah bukan dengan kekuasaannya sendiri. seorang keristian mempercayai Nabi Isa boleh menghidupkan orang mati juga, tetapi menggunakan kekuasaannya sendiri. oleh itu, walaupun kita mendengar seorang muslim dan seorang keristian mengatakan lafaz yang sama " aku percaya Nabi Isa boleh menghidupkan orang Mati" tetapi maksudnya berbeza mengikut i'tiqad masing-masing.

adapun ayat yang terdapat didalam persoalan diatas tidak membawa kepada makna syirik secara zahir atau pun batin. jika seseorang beri'tikad sesungguhnya Allah menciptakan makhluk kerana makhluk yang lain tidaklah menyebabkan seseorang itu keluar dari islam dan menjadi kafir, walupun i'tikadnya bersalahan dengan realiti.

Tetapi kata2 "kalaulah Tidak Kerana Nabi Muhammad S.A.W maka Allah tidak Akan Menciptakan Semua Mahkluq" bukan bermaksud begitu. kata2 ini tidak berlawanan dengan islam, aqidah dan asas tauhid bahkan mengukuhkan dan menyokongnya jika difahami secara yang betul.
Allah Taala berfirman:


bermaksud: Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Maka merialisasikan ibadah adalah hikmah kejadiaan makhluk, ibadah tidak akan terjadi tanpa orang yang beribadah dan sebaik2 yang beribadah adalah Nabi Muhammad S.A.W,ayat ini menceritakan tentang jin dan manusia sahaja, bagi makhluk2 lain Allah Taala berfirman:


maksudnya:Dan Dia telah menundukkan untukmu apa yang di langit dan apa yang di bumi semuanya, (sebagai rahmat) daripada-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

kerana Nabi Muhammad S.A.W adalah sebaik2 manusia dan manusia yang paling sempurna.

Jadi kata2 diatas adalah bersesuaian dengan aqidah muslim dan tidak mengeluarkan penuturnya dari agama ini. wallahutaala a'la waa'lam.

No comments:

Post a Comment